Moderne veiligheid: nieuwe OCTAVIA ziet meer dan u

ŠKODA heeft de nieuwe OCTAVIA volgehangen met moderne rijhulpsystemen. Sommige maken hun debuut, andere zijn vernieuwd. Zo houdt de OCTAVIA de omgeving in de gaten en zijn inzittenden veilig.

De vierde generatie ŠKODA OCTAVIA zit propvol met de allernieuwste techniek. Kijk maar naar de Full-LED Matrix koplampen, het nieuwe head-up display en de verbeterde Virtual Cockpit. Moderne techniek wordt ook gebruikt om de auto aan te drijven. Zo komt de nieuwe OCTAVIA er als plug-in hybrid met naar wens 204 of 245 pk, en als mild-hybrid. Daarbij maakt een elektrische startmotor de bekende benzinevarianten 1.0 TSI en 1.5 TSI zuiniger en krachtiger. 

Over moderne techniek gesproken: de nieuwe OCTAVIA is leverbaar met vijf USB-C-aansluitingen, waarvan één in de dakconsole zit. Die is bedoeld voor een dashcam. Dat brengt ons bij het belangrijkste gebied waarbij techniek een grote rol speelt: veiligheid. 

Primeurs voor de nieuwe OCTAVIA

Op veiligheidsgebied heeft de nieuwe OCTAVIA meerdere primeurs te pakken. De nieuwe Collision Avoidance Assist helpt OCTAVIA-rijders met stuuringrepen om ongevallen te voorkomen. Wilt u op een kruispunt afslaan naar links, dan is Turn Assist alert op rechtdoor gaand verkeer. Exit Warning geeft de bestuurder een seintje als bij het openen van het portier een fietser of een ander voertuig van achteren nadert. Een andere nieuwe functie is Traffic Warning – een systeem dat waarschuwt voor files in de directe omgeving van de auto.

Vernieuwde rijhulpsystemen

Veel andere rijhulpsystemen vinden hun weg voor de eerste keer naar de ŠKODA OCTAVIA, of zijn vernieuwd. Area View laat u rondom de auto kijken – handig tijdens het parkeren. Side Assist bewaakt de dode hoek tot op een afstand van 70 meter en helpt zo ongelukken op provinciale wegen en snelwegen voorkomen. In de stad waarschuwt Front Assist voor overstekende voetgangers en fietsers. Je krijgt een waarschuwing te zien en te horen, en de auto remt zacht af. Onderneem je geen actie, dan stopt de OCTAVIA desnoods uit zichzelf om te voorkomen dat het tot een aanrijding komt. 

Predictive Cruise Control is de nieuwe en verbeterde versie van Adaptive Cruise Control. Het systeem houdt met meer zaken rekening bij het aanpassen van de ingestelde snelheid dan alleen voorliggers (tot 210 km/h). Zo wordt ook gekeken naar naderende snelheidsbeperkingen en bochten. In combinatie met een DSG-transmissie, kan de OCTAVIA tot stilstand komen en binnen drie seconden automatisch weer optrekken. De nieuwe versie van adaptieve cruise control dankt zijn voorspellende gave aan de camera achter de voorruit en het navigatiesysteem. 

Negen airbags en vijf sterren

Als de OCTAVIA-rijder onwel wordt, kan het Traffic Assist-systeem dat herkennen. Want raakt u niet elke 15 seconden het stuur aan, dan trekt Hands-on-Detect aan de bel en brengt Emergency Assist de auto zelfstandig tot stilstand in zijn rijbaan. 

Mocht het ondanks de vele assistentiesystemen toch niet mogelijk zijn om een ongeval te voorkomen, dan bereidt Crew Protect Assist de auto en zijn inzittenden voor op een botsing. De ramen en het zonnedak sluiten, de gordels spannen aan. Maximaal negen airbags, waaronder een knie-airbag voor de bestuurder en zij-airbags achterin, beschermen de inzittenden. Na een botsing voorkomt de Multi-Collision Brake dat de auto niet ongecontroleerd verder rolt.

Botsproefinstantie Euro NCAP geeft de vierde generatie ŠKODA OCTAVIA de maximale score van 5 sterren. 

Interesse in de nieuwe SKODA OCTAVIA Combi?

Laat hieronder uw gegevens achter en wij houden u vrijblijvend op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom dit nieuwe model.

Lees ook

SKODA produceert 7 miljoenste OCTAVIA wo, 26 februari
In SKODA’s belangrijkste fabriek in Mladá Boleslav is de 7 miljoenste OCTAVIA van de productielijn gerold sinds de introductie van de allereerste OCTAVIA in 1959. Afgelopen jaar verkocht ŠKODA 363.700 exemplaren van zijn bestseller en eind 2019 vierde de nieuwste, vierde generatie van de OCTAVIA zijn wereldpremière.
Hoe werkt vermoeidheidsherkenning tijdens autorijden? ma, 02 maart
U hebt urenlang gereden en plotseling gaat een waarschuwingslampje branden. Het lijkt op een kopje koffie. Een geluidssignaal klinkt. De auto heeft gelijk: het is tijd voor een pauze. Hoe doen auto’s dat toch? Hoe werkt vermoeidheidsherkenning?