Leen de Koning: “Een klassieke auto brengt het gesprek op gang”

Eigenlijk moet elke dealer een paar klassieke modellen van de Volkswagen-groep hebben, vindt Leen de Koning, directeur van dealerholding Amega Groep. “Je zoekt altijd een verbinding om de klant te leren kennen. De klassieke auto is die verbinding.”

De auto’s van Leen de Koning staan niet bij elkaar in één afgesloten ruimte, maar de collectie is verdeeld over diverse showrooms van Ames Autobedrijf, onderdeel van dealerholding Amega Groep. Dat doet Leen bewust. “De historie van het merk brengt een gesprek op gang. Als een klant binnenkomt, kun je vragen: ‘Kan ik u helpen?’ Dat is een gesloten vraag. Als het antwoord ‘nee’ is, ben je klaar als verkoper. Dus je moet altijd zorgen dat er beleving in de showroom is; dat je iets hebt om over te praten. Klanten die bij ons binnenkomen, lopen niet tegen een balie aan, maar tegen een auto. En je bewijst je succes uit het verleden. Alle auto’s hebben we hier ooit nieuw verkocht.”

“Zo staat in de SEAT-showroom in Dordrecht een SEAT 600. Veel mensen die binnenkomen, vragen: ‘Wat doet dat Fiatje hier?’ Dan heb je meteen een leuk gesprek. Je kunt vertellen dat SEAT in licentie auto’s van Fiat bouwde en dat het Volkswagen-concern later SEAT overnam. Mensen vinden dat hartstikke leuk.”

Tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

Liefde voor de Kever

Toch begint elke verzameling met die ene auto. Hoe is dat bij Leen gegaan? “Hier in de showroom in Dordrecht staat een Kever uit 1956, een Ovaaltje. Ik deed veel zaken met een groot bedrijf, dat al jaren veel auto’s bij me kocht. De directeur zei: ‘Leen, ik koop zoveel auto’s bij je, ik heb een Ovaaltje waar ik eigenlijk niets mee doe. Die moet jij kopen’. Hij wilde er 12.000 gulden voor hebben. Dat vond ik echt heel veel. Inmiddels is het Ovaaltje veel meer waard.”

Geen handel maar historie

“Op een gegeven moment ontdek je dat er een bepaalde lijn in je collectie gaat zitten”, vervolgt Leen. “Die wilde ik gaan optimaliseren. Het begon met de Typ 1 (Kever), er kwam een Typ 2 (het Volkswagen busje) en een Typ 3 (een Volkswagen 1600 Ponton), en later de Typ 4 (Volkswagen 411/412). Het is niet zomaar een verzameling auto’s, ze vormden het fundament voor Ames, dat al sinds 1947 bestaat. De auto’s zijn geen handelsobject, maar een stuk historie. De meeste auto’s zijn trouwens rijdend.”

 

“De Amescador is een belangrijk stukje historie van Ames. Het is een tot camper omgebouwd T2-busje. In de jaren 60 reden veel mensen vanuit Brabant in zo’n busje naar de fabrieken in Europoort en de Botlek. Die ruilden allemaal hun busje in. De oude heer Ames zei: daar moeten we campers van gaan bouwen. Amescador klinkt Mexicaans, maar het is zo Hollands als maar zijn kan.”

 

Leen heeft niet alleen geijkte modellen als de Kever of de Golf GTI van de eerste generatie in zijn collectie. “Ik heb ook een Porsche 914 staan, die samen met Volkswagen is ontwikkeld. Hij was te duur voor een Volkswagen-klant en Porsche-klanten vonden het een nep-Porsche. De 914 met zescilinder was zelfs duurder dan een 911. Ik vind de 914 eigenlijk leuker, want er zit echt een verhaal achter.”

Het verhaal achter onbekende modellen

“Of neem de Volkswagen 412 LE Variant, een Typ 4. Dat is bepaald geen collector’s item. Daardoor verdwijnt dit soort auto’s allemaal, want ze zijn het opknappen niet waard. Maar juist dit soort auto’s wil ik, want nu zijn ze uniek. Het gaat om de mooie verhalen. De Audi 100 Coupé van eind jaren zestig werd stiekem door een ingenieur ontwikkeld, zonder dat de raad van bestuur het wist. Toen hij hem liet zien, mocht de Audi alsnog in productie. Het was de eerste auto waarvan ik ook een miniatuur had. Inmiddels heb ik al mijn auto’s ook in miniatuur.”

Niet dat Leen elke dag websites afspeurt om leuke auto’s te vinden en nostalgisch is hij evenmin. “Ik heb een van mijn Kevers eens ergens opgehaald, begon 500 meter hiervandaan te remmen en stond pas voor de deur van het pand stil. Stuurbekrachtiging? Man, je moet zo’n oude auto eens verplaatsen. En dan gingen ze vroeger met een heel gezin en een imperiaal op het dak in een Kever naar het Gardameer. Hoe is het mogelijk? Auto’s zijn zóveel beter geworden.”

Favoriete klassieker

Met de ongeveer 60 auto’s vindt Leen zijn verzameling behoorlijk compleet. Zit er een favoriet bij? “Dat ligt eraan hoe ik ’s ochtends wakker word. Het is elke dag een andere en de auto’s hebben allemaal een verhaal.” 

 

Leen benadrukt het belang van de klassieke auto voor het succes van dealers. “De klassieke auto’s dragen eraan bij. En bovendien herhaalt de geschiedenis zich. De huidige elektrificatie is te vergelijken met de overgang van Volkswagen van luchtgekoelde motoren naar de moderne Golf: beide zijn enorme stappen. Toen kwam het goed en ik ben ervan overtuigd dat dat nu weer gebeurt. Elke Volkswagen-dealer moet trots zijn op zijn verleden, daardoor staan we waar we nu staan.”  

Welke auto’s heeft Leen nog meer? Bekijk de video! 

Lees ook

1947: Nederlander Ben Pon legt met zijn schets de basis voor de VW bus do, 16 juni
Op 23 april van dit jaar was het precies 75 jaar geleden dat de Nederlandse ondernemer Ben Pon Sr. de contouren schetst van wat later de Volkswagen-bus werd. Deze bus groeide uit tot een wereldwijd succes, en was geliefd bij de meest uiteenlopende mensen: van loodgieters tot hippies en van pechhulpdiensten tot kampeerders. Ter ere van het jubileum is de schets nu voor iedereen te zien in het Rijksmuseum temidden van andere iconen uit de Nederlandse kunst en geschiedenis van de 20ste eeuw.
ID. Buzz nu ook met lange wielbasis en 7 zitplaatsen vr, 02 juni
De ID. Buzz krijgt een extra dimensie. De nieuwe uitvoering met lange wielbasis meet bijna vijf meter en biedt inclusief derde zitrij plaats aan zeven personen. Het innovatieve panoramadak met smart glass is een knipoog naar de legendarische Samba-bus uit de jaren ‘50. De versie met lange wielbasis wordt ook leverbaar met een nieuwe, 210 kW/286 pk sterke elektromotor. Naast het 77 kWh accupakket is er ook een variant met een capaciteit van 86 kWh. Andere nieuwtjes: een head-up display, een verder verbeterd infotainmentsysteem en remote parking.